Het leven als een tukkie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lotte Vogel - WaarBenJij.nu Het leven als een tukkie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lotte Vogel - WaarBenJij.nu

Het leven als een tukkie

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

06 April 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden sinds mijn laatste blog en dus hoog tijd voor een nieuwe:) Toen ik mijn laatste blog schreef kwam ik net terug uit Kaapstad en ondertussen is er in de afgelopen 2 maanden van alles gebeurd.

Ik ben hier natuurlijk uiteindelijk toch naar toegekomen om te studeren en daar ben ik begin februari ook mee begonnen. Eerst dacht ik dat het in Zuid-Afrika nooit regende, maar op mijn eerste lesdag kwam ik erachter dat dit toch niet helemaal waar was. Toen ik rond 8 uur richting de universiteit liep kwam de regen met bakken uit de lucht en was de weg één grote rivier (de rioleringen zijn hier toch wat minder goed dan in nl). Eenmaal aangekomen op de uni leek ik net een verzopen katje. Na dit avontuur heb ik maar snel een paraplu gekocht (wel een oranje natuurlijk want ik ben trots om een Dutchie te zijn:)) die ik vooral in maart veel heb gebruikt, want het heeft toen een paar weken aan één stuk door geregd. Nu is het gelukkig weer droog hier en dat zal het voorlopig ook wel even blijven, want het is hier nu herfst en straks wordt het winter en dan regent het hier amper (het regen seizoen hier is in de zomer).

De eerste paar weken was ik vooral druk met het vinden van leuke vakken wat nog een hele opgave was, want ze moesten en passen in mijn rooster, niet al te moeilijk zijn en ook weer niet precies hetzelfde zijn als ik een vak dat ik Nederland al heb gehad. Zo heb ik bijvoorbeeld het vak International Relations geprobeerd wat toch niet helemaal mijn ding bleek te zijn. Het ging over allemaal politieke kwesties in Afrika waar in de zaal van op de hoogte leek te zijn behalve ik. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de volgende vakken: Human Resource Management, Organizational Behaviour, Entrepreneurship, Consumer Behaviour en Tourism. Van Tourism heb ik achteraf alleen een beetje spijt, want het gaat over begrafenissen, huwelijken, bouwstijlen, hoe mensen boter -maakte en nog veel meer in de 19de eeuw in Zuid-Afrika. Als toppunt hebben we ook nog eens een ontzettend saaie oude leraar die ik de helft van de tijd niet kan verstaan vanwege zijn zwaar Afrikaanse accent in het Engels.

Hoe ziet mijn leventje er hier nu zo’n beetje uit? Dat is misschien iets wat je je afvraagt. Ik ben hier samen met mijn buurmeisje Martha begonnen met klimmen en dat doen we meestal 2 keer per week op maandag en woensdag (met hele gezellige mensen waar we af en toe ook een drankje mee doen na afloop) De andere dagen ga ik vaak naar de gym. Verder heb ik elke dag les en ga ik tussendoor in de bieb zitten of even lekker lunchen of koffie drinken op een terrasje op de campus (niet een hele moeilijke keuze:)). ‘s avonds eet ik eigenlijk altijd samen met een paar huisgenootjes en af en toe hebben we braai. In de weekenden probeer ik zoveel mogelijk leuke dingen te doen. Zo ben ik al een keer een weekendje op safari geweest, naar een festival, een dagje naar Johannesburg en nog veel meer.

Half maart had ik mijn eerste toetsen waar ik allemaal goede cijfers voor terug heb en dus was het vorige week hoog tijd om dit lekker te gaan vieren met een vakantie naar de Wild Coast en Drakensbergen samen met Martha en Laura. Het duurde even voordat we weg konden zaterdag (door een auto alarm wat maar bleef af gaan en waar ook gelijk één of andere enge zwerver op af kwam), maar uiteindelijk is het toch gelukt. Eerst hebben we een nachtje in een hostel onder Durban geslapen waar we uiteindelijk met een paar jongens, die we onderweg de weg hadden gevraagd en die toen plotseling ook ineens toevallig een drankje gingen doen in ons hostel, naar volgens mij de enige nachtclub in de hele omgeving daar zijn geweest. De volgende dag zijn we doorgereden naar Coffee Bay over hele avontuurlijke wegen vol met kuilen en overstekende koeien (volgens google maps zou het 4 uur duren maar we hebben er uiteindelijk 8 uur over gedaan). Toen we eindelijk aankwamen was het hostel verschrikkelijk. We waren de enige gasten en onze kamer was stoffig en vies (het was een aanrader van de Lonely Planet dus dat blijkt ook niet altijd te kloppen). Gelukkig hadden we nog niet betaald en zijn we heel snel naar een ander super leuk hostel gegaan. Waar we hebben gesurft, een traditioneel dorp bezocht en heerlijk op het strand hebben gelegen. Daarna zijn we doorgereden naar de Drakensbergen waar we hebben overnacht op een paardenfarm en natuurlijk een zelf een hele mooie rit hebben gemaakt. Op de terug weg was het nog even spannend. We begonnen met een volle tank, maar kwamen vervolgens geen tank station meer tegen en zaten dus bijna zonder benzine. Gelukkig hebben we het nog gered naar het eerst volgende tolpoortje en was de man daar zo aardig om iemand te bellen die benzine kwam brengen. Over 2 weken hebben we een lang weekend vrij en ga ik een weekendje naar Durban en misschien ook nog naar Swaziland of Lesotho. Verder hebben we eind april/begin mei ook weer vakantie en zijn we aan het kijken om naar de Victoria Falls te gaan! Allemaal leuke dingen dus!

Liefs Lotte

  • 06 April 2014 - 18:37

    Moniek De Wit :

    Hoi Lotte
    Leuk om jou belevenissen te lezen. Geniet ze van alle avonturen. Groetjes vanuit Oude Tonge

  • 02 Mei 2014 - 17:44

    Anda Briek:

    Hoi Lotte,
    Gefeliciteerd met je verjaardag! Dat is wel heel bijzonder: jarig zijn met zo'n beetje de hele Big Five op je feestje! Geniet ervan!
    Groetjes, Cees en Anda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1770
Totaal aantal bezoekers 4335

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studeren in Zuid-Afrika

Landen bezocht: