De reis en de allereerste dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lotte Vogel - WaarBenJij.nu De reis en de allereerste dagen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Lotte Vogel - WaarBenJij.nu

De reis en de allereerste dagen

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

18 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal,

Afgelopen maandagavond ben ik voor 6 maanden vertrokken naar Zuid-Afrika om daar te studeren aan de Universiteit van Pretoria. Ik ben hier nu 3,5 dag en heb al zoveel meegemaakt dat het lastig is om al mijn indrukken hier op te schrijven, maar ik ga mijn best doen! De hele reis begon al maandagavond toen ik samen met pappa en mamma vertrok vanuit Oude-Tonge naar Düsseldorf. Doordat we in de kerstvakantie bijna onze vlucht naar Gran-Canaria hadden gemist, wilden we nu natuurlijk het zekere voor het onzekere nemen en aangezien mijn vlucht de volgende ochtend al vroeg zou vertrekken besloten we in Düsseldorf te overnachten. De volgende ochtend ontmoette ik de andere mensen uit Nijmegen die naar Pretoria zouden gaan op het vliegveld en na een innige omhelzing met mijn lieve pappa en mamma gingen we op weg naar Abu Dhabi. Op Abu Dhabi hadden we een tussenstop van 2 uur om vervolgens door te reizen naar Johannesburg. Ik ben nog nooit zo blij geweest om ergens aan te komen, want de vlucht naar Johannesburg was echt verschrikkelijk. Ik was de hele reis misselijk en zat naast een grote dikke Nigeriaan die al na 5 minuten mijn telefoonnummer vroeg. In Johannesburg zouden we opgehaald worden door een taxichauffeur, maar er stonden zoveel taxi chauffeurs met bordjes dat het nog een hele opgave was om de goede te vinden. Toen dat uiteindelijk gelukt was kwamen we vanochtend rond 8 uur aan in Pretoria. Ik woon hier op Tuksdorp. Het een studentencomplex bestaande uit allemaal losse bungalows voor internationale studenten en ouderejaars Afrikaanse studenten. Ik deel mijn huis met twee Nederlandse meiden, twee meisjes uit Frankrijk en nog 1 ander meisje, maar die is nog niet aangekomen. Woensdag ging ik nadat ik mijn koffer had uitgepakt en mijn kamer ingericht gelijk naar de universiteit om me te registreren. Dat was nog een hele opgave, want we werden van de ene naar de andere balie gestuurd en de universiteit is ietsjepietje groter dan in Nijmegen. Er studeren hier namelijk rond de 50.000 studenten terwijl er aan de Radboud slechts 9.000 studeren, maar uiteindelijk is het gelukkig wel gelukt! Verder is de campus echt veel mooier dan ik had verwacht. Er zijn heel veel mooie gebouwen en er staan veel palmbomen. Op dit moment is er een hitte golf in Zuid-Afrika dus dat is ook eventjes wennen, maar ook wel weer lekker want ik kan ’s avonds nog gewoon in mijn jurkje lopen. Gister heb ik de hele dag een soort welkomsdag gehad waarop we allerlei informatie kregen over de universiteit en een campustour. Tussendoor was er een hele leuke suprise act. Er kwam een groep studenten Afrikaans zingen en dansen. Het was zo ontzettend mooi dat ik er gewoon helemaal kippenvel van had! ’s Avonds waren we uitgenodigd door Zuid-Afrikanen om bij hen te komen braaien op een soort van boerderij net buiten Pretoria. Er waren 2 jongens die heel goed konden zingen en gitaarspelen en we hebben de hele avond gezellig zitten kletsen rond het kampvuur. Volgens de Zuid-Afrikanen is het met braaien de bedoeling dat je eerst heel veel honger hebt en dan pas gaat eten. Nou dat hebben we wel gemerkt, want we gingen uiteindelijk pas rond 11 uur/ half 12 eten, maar het smaakte daardoor wel extra lekker haha. Vandaag heb ik lekker een dagje vrij en ben ik met mijn huisgenootje Martha op de campus wezen kijken bij de verschillende sporten. Ik heb nu van alles foldertjes meegenomen en ga binnenkort even besluiten wat ik ga doen, maar ik denk dat het hockey of roeien wordt. Morgen gaan we met alle internationale studenten naar Sun City. Dat is een soort vakantieresort met een hele grote nep oceaan. Daarna zijn we 10 dagen vrij en er zijn plannen om naar Kaapstad te gaan via de Garden route!!! Sinds dit jaar is er gelukkig een goede wifi verbinding aangelegd op tuksdorp dus daar ben ik heeeel blij mee en ik kan dus toch gewoon skypen! Dus kom maar op met die skype dates haha!! Ook nog even wat praktische dingetjes. Mijn adres is: Tuksdorp, House 6, Room 1- 11, University of Pretoria, Hatfield, Pretoria, maar als je post wilt sturen kun je dat beter via het volgende adres doen (schijnt veiliger te zijn): C/O Mr E Mohotji, Informal Housing, University of Pretoria, Private bag X20, Hatfield, Pretoria, 0008. Ik ben ook van plan om hier een Zuid-Afrikaans telefoonnr te nemen, maar dat moet ik allemaal nog even regelen! Ik hou jullie op de hoogte en zal zo ook even proberen wat foto’s toe te voegen!

Liefs lotte

  • 18 Januari 2014 - 15:00

    Lotte:

    Ah super leuk allemaal lotje! En ik zeg roeien!:) veel plezier! Liefs Lotte

  • 18 Januari 2014 - 15:02

    Merel:

    Lotteeeeeee,
    wat leuk om te horen hoe het gaat! Stom dat het vliegen zo vervelend was, maar goed nieuws voor jou: je hoeft over 6 maanden pas weer terug :D. Voor ons wel jammer want het is wel raar zonder jou te roeien/eten/feesten.
    maar nog heeeeel veeeeel plezier daar! en de skype date spreken we wel via de app af:D

    xoxoxox

  • 18 Januari 2014 - 15:09

    Joost:

    Hey Lotte!
    Klinkt gaaf zeg! Eva vertelde me eergisteren dat je naar Zuid-Afrika bent. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers haha. Heel veel plezier, geniet ervan!
    Groetjes Joost

  • 18 Januari 2014 - 15:16

    Kim Voogt:

    Och wat maak je me jaloers lotte! Zou zo weer terug willen. Ik woonde in huis 4 haha super grappig om te horen dat je in huis 6 woont ;),
    Super veel plezier gewenst en maak me nog maar jaloerser!

  • 18 Januari 2014 - 15:29

    Lotte De Vogel:

    haha dat zie je aan de foto's zeker? er zitten nu geen internationale studenten in huis 4 geloof ik. Er was trouwens nog een jongen hier die jou kende kim! volgens mij heet hij khulileh (het kan zijn dat ik het verkeerd schrijf hoor haha)

  • 18 Januari 2014 - 16:18

    Rachel:

    Wat vet Lot! Wauw echt heeel leuk klinkt t allemaal. Chill van die internetverbinding, sowieso dat ik wil skypen! xxxxxx

  • 18 Januari 2014 - 19:11

    Moniek De Wit:

    Hoi Lotte
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen. Ga er van genieten de komende 6 maanden !
    groetjes

  • 19 Januari 2014 - 16:52

    Margreet:

    Hoi Lotte,
    Heel leuk om even te lezen hoe het je vergaat in Zuid-Afrika. Ik wens je er een hele mooie tijd toe. En hoop nog veel mooie verslagen van je te lezen.
    Liefs,
    Margreet
    Xxx

  • 20 Januari 2014 - 13:55

    Jeanet:

    Hoi Lotte

    Leuk om je verhaal te lezen, ik ge je zeker volgen en wens je een heel gezellige en fijne tijd toe!

    Lief van ons

    Jeanet en Aren
    xxx

  • 24 Januari 2014 - 02:46

    Yvonne:

    Ga je avonturen volgen, hoor Lot. Geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 4348

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 10 Juli 2014

Studeren in Zuid-Afrika

Landen bezocht: